معمولا زنبورداری در تابستان،تولید کم را بهمراه دارد. در این فصل از سال زنبورداران با مسائل و چالش های اساسی دسته و پنجه خواهند زد. در ادامه در مورد آن به تفصیل خواهیم پرداخت.
بسته بندی عسل
به علت مقرون به صرفه نبودن خرید و استفاده از وسایل پیشرفته در عمل آوری عسل و ناکافی بودن مقدار عسل آنها برای ارسال به کارخانه پاستوریزه عسل نسبت به زنبور داران عمده، محصولی با بسته بندی نامطلوب تر به بازار عرضه می شود.
زنبورداران عمده معمولا برای بسته بندی عسل از ماشین های مخصوص استفاده می کنند. مطابق طبع و سلیقه مصرف کننده زنبورداران عسل تولید شده را به بازار عرضه می کنند.
در بسته بندی عسل برای تولید ، این محصول به صورت تصفیه شده و پاستوریزه شده آماده تحویل به بازار می شود.که از لحاظ رنگ، شفافیت و کیفیت بسته بندی، به محصولات غیر ماشینی که توسط زنبورداران کم تولید به بازار عرضه می شود، ارجحیت دارد.

اما زنبورداران کم تولید در تولید عسل ، فرآوری و بسته بندی عمده و ماشینی، عسل کندوهای مستقر در مناطق مختلف، اما متعلق به یک زنبوردار قبل از فرآوری مخلوط می شود.
لذا زنبورداران عسل تولید شده تجارتی، علی رغم داشتن برخی مزایا از لحاظ رنگ، شفافیت و بسته بندی، فاقد هویت مشخص از لحاظ رنگ، بو، مزه و به خصوص نوع گل مورد استفاده توسط زنبور عسل است.
تبلیغ مناسب برای فروش رفتن عسل زنبورداری در تابستان
زنبورداری در تابستان ،زنبورداران معمولا از این حقایق نهایت استفاده را می کنند.یعنی در تبلیغ برای محصول خود، روی شیشه های عسل مطالبی عامه پسند.
از جمله، «رنگ، بو، طعم، نوع گل مورد استفاده توسط زنبور عسل و برخی موارد تبلیغاتی دیگر مثل، عسل طبیعی، بدون دخالت ماشین، وزن خالص، آدرس تولیدکننده و …» را برچسب می کنند. که بدون شک تأثیر مثبتی روی جلب توجه مردم نسبت به تولید چنین عسل هایی دارد.
در حقیقت، افرادی که مایلند عسلی با رنگ، بو با طعم مشخص مصرف کنند. و به ویژه افرادی که میل دارند از عسل تولید شده از گل خاصی استفاده کنند. بیشتر مایلند محصول عسل زنبورداران را خریداری کنند.

به طور مثال، برخی از مردم رنگ قرمز و طعم و بوی عسل آویشن یا شبدر را ترجیح میدهند . برخی عسل گون یا اقاقیا را که رنگ روشن دارد . همچنین فاقد طعم خاصی است ترجیح می دهند.
زنبورداری در تابستان زنبورداران کم تولید
همچنین افرادی هستند که فقط عسل زردرنگ اسپرس و درختان میوه را دوست دارند.
بنابراین عسلی که با طعم، بو و رنگ مشخص و مجزا از عسل های دیگر بسته بندی می شود. مردم پسندی و سرعت فروش،همچنین مزایای زیادی خواهد داشت.
زنبورداران کم تولید اغلب کنترلی روی درصد رطوبت عسل ندارند. لذا برای اینکه بتوانند محصولی به بازار عرضه کنند که زود ترش نشود، باید فقط شان های حاوی عسل کاملا رسیده را برای استخراج عسل از کندو خارج کنند.
توقفگاه های کنار جاده
از فواید زنبورداری در تابستان این می باشد که در توقفگاه های کنار جاده ها عسل را به فروش . زنبورداران عسل خود را به سرنشینان ماشین های در حال تردد از جاده ها که با تصور خرید عسل طبیعی یا خرید عسل از تولیدکننده توقف می کنند به فروش می رسانند.
در این نوع فروش (از تولید به مصرف)، تولیدکننده بدون این که متحمل سرمایه گذاری برای خرید مغازه و تولید و هزینه های آن و مالیات شود. یا مجبور باشد محصول خود را به مراکز پخش به قیمت عمده فروشی بدهد.
تولید خود را به بالاترین قیمت خرده فروشی با اندکی پایین تر از قیمت مغازه ها به فروش می رساند. مشابه این نوع فروش، در مورد باغداران و برخی کشاورزان خرد تقریبا در تمام نقاط دنیا صادق است.
زنبور داری در فصل تابستان

زنبورداری در تابستان چنین می گوید: انواع عسل همان طور که گل ها از لحاظ اندازه، رنگ، شکل و بو با هم تفاوت دارند، شهد آنها نیز متنوع است. در واقع رنگ و طعم عسل دامنه ای به وسعت عطر و بوی گلها دارد.
عسل با داشتن این ویژگی بی نظیر طبیعی، از نظر غذایی و تا حدودی دارویی از سایر غذاها متمایز است.زنبورداری در تابستان، زنبورداران کم تولید به این موضوع واقفند.همچنین کوشش می کنند تاعسل را در جذاب ترین شکل ممکن تولید و به مشتریان عرضه کنند.
البته موضوع خصوصیات ویژه عسل های مختلف بیشتر برای افرادی مطرح است. که به طور مداوم در غذای روزانه خود عسل مصرف می کنند نه برای مصرف کننده هایی که سالی یکی دو شیشه عسل خریداری می کنند.
در واقع این گروه از مصرف کننده ها چندان اطلاعی از عسل و خواص آن ندارند .
البته اگر رقم این گروه از مردم،یعنی مصرف کننده های گاه و بیگاه عسل را دست کم بگیریم .اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم، زیرا افرادی که به طور روزمره عسل می خورند.
تعصب خاصی نسبت به نوع عسل مورد علاقه خود دارند. از لحاظ تعداد نسبت به افرادی که گه گاه میل به خوردن عسل پیدا می کنند، رقم بسیار اندکی را تشکیل می دهند.
سوژه تحقیقاتی در بازاریابی عسل

در ادامه مبحث زنبورداری در تابستان ، میخواهیم در مورد مصرف کنندگان فعال تحقیقی انجام دهیم. که آیا مقدار عسل مصرفی توسط مجموع افراد دائم مصرف بیشتر است یا توسط مجموع افراد گه گاه مصرف میکنند؟
ما نمی دانیم که چنین تحقیقی در سایر کشورها صورت گرفته است یانه. لذا این موضوع می تواند یک سوژه تحقیقاتی خوب در امر بازاریابی عسل باشد.
عسل های خاصی وجود دارد که نباید آنها را به طور ساده برای تولید کم در فروشگاه ها قرار داد.زیرا طعم این نوع عسل ها به قدری قوی و تند است.
که باعث ناراحتی و شاید پرهیز همیشگی خریدار نامطلع از مصرف عسل شود. خواص و ویژگیهای این نوع عسلها باید توسط فروشنده به مصرف کننده اطلاع داده شود.
در صورتی که برای این نوع عسلها طالبین کافی وجود نداشته باشد.بهتر است آنها را با عسل هایی با طعم ملایم مخلوط کرد تا بتوان به فروش رساند و موجب پشیمانی مردم غیرآگاه از خرید عسل نشویم.
عسل مورد پسند زنبورداری در تابستان

بیشتر اوقات زنبورداری در تابستان،زنبورداران از تجارتی در تولید و فروش نوع خاصی از عسل جدی نبوده و فراموش می کنند .که مردم شناخت کمی از عسل دارند .
به نظر می رسد که مردم عسل هایی بارنگ روشن و طعم ملایم را بیشتر ترجیح می دهند. عسل مایع نیز نسبت به عسل شکرک زده مردم پسندتر است.
تولید عسل شان نیز طرفداران خاص خود را دارد که این دسته از مردم نا آگاهانه تصور می کنند .هر عسلی درون شان نباشد طبیعی نیست . با دادن پول برای خرید موم به جای عسل، می خواهند از نوع تصور خود مطمئن شوند.
به دلیل از دست رفتن مقادیر قابل توجه ای موم و نیاز به خروج ارز برای واردات آن، مردم نباید چنین بیندیشند. زیرا خوردن عسل تولید به عنوان یک غذای طبیعی که زنبوران عسل آن را از شهد گیاهان تهیه می کنند.
قطعا یک غذای پرانرژی و ارزشمند است. بسیار پرمعنی و با ارزش است. اما معلوم نیست چه کسانی و با کدام دلایل علمی، خوردن موم یا موم خواری را توصیه کرده اند.
زنبورداری در تابستان ،خوردن موم شان های عسل ، هیچ نوع خواص غذایی یاطبی ندارد. زیرا موم بدون هضم، از دستگاه گوارش دفع می شود.
افت واقعی موم

موم خواری، فقط می تواند به عنوان یک عمل مسرفانه مطرح باشد، زیرا زنبورها برای تولید هر یک کیلوگرم موم، باید ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم عسل تولید شده را مصرف کنند.
به عبارت دیگر، موم چیزی شبیه ماده اصلی آدامس است.بسیاری این حقیقت را تجربه کرده اند که هرچه موم را در دهان بجوند.هیچ از مقدار آن کم نمی شود و می توان درست مثل آدامس آن را ساعتها جوید. بدون آن که از مقدار آن کم شود یا تمام شود.
همچنین به عنوان یک حقیقت باید گفت که پروانه موم خوار موم را به این دلیل می خورد. که غذای طبیعی اش است .ولی انسان که به هیچ وجه از خوردن موم بهره ای نمی برد.چرا باید موم بخورد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که آفت واقعی موم، کسانی هستند که علاقه مندند عسل را با موم بخورند و در حقیقت موم را ضایع کنند.
عسل شکرک زده
برخلاف تصور عامه مردم ، شکرک زده بودن عسل دلیل تقلبی بودن آن نیست. بلکه برعکس خوب و طبیعی بودن آن عسل است. عسل طبیعی حاوی قندهای ساده دکستروز و لوولز و مقداری آنزیم مترشحه از کیسه عسل زنبور است.
با تشکیل بلورهایی در اطراف قد دکستروز و آنزیم طبیعی عسل، شکرک زدن شروع می شود . با پیشرفت عمل بلورسازی عسل متبلور می شود.
یا به اصطلاح شکرک می زند. چون بلورهای تشکیل شده به رنگ سفیدند.عسل شکرک زده روشن تر از عسل تولید شده مایع است و شباهتی به روغن نباتی جامد دارد.
امیدوارم ارائه موضوع ( زنبورداری در تابستان) برایتان مفید واقع شده باشد. فروشگاه اینترنتی آژنو درصدد برطرف نمودن موانع دسترسی به اطلاعات ، و ارائه فعالان چرخه تولید است.
ما با تهیه ی بهترین مکمل و دارو ، ابزار کار و لباس کار ، و اطلاعات به روز ،هدفمان دسترسی آسان برای فعالان این حوزه است.